Daar is de lente !!

(zie je niet ? Achter de wolken ... zoek maar ... ze moet daar ergens zijn 😂)

Ach ja, de zon is misschien nog niet altijd van de partij, maar dat geeft ons de tijd om achter de naaimachine te kruipen.  Dochterlief is ondertussen niet meer dat schattig lief prutske van enkele jaren geleden.  Toen vlogen de rokjes en jurkjes onder mijn machine door en recht haar kast in.  Maar in tijden van de 'Primark' en 'Levis-logo's' zijn mama haar naaisels niet altijd even 'hip' meer.  Wat sprong ik dan ook een gat in de lucht toen ze eindelijk zelf nog eens een stofje spotte waar ik wel voor iets uit mocht maken ... een satijnachtig stofje met klassieke carreau ... het ideale stofje voor een hemdsjurk.  En als we dan toch in hemdjes-modus vliegen, heb ik er voor mijzelf ook nog eentje gemaakt.



Eerst dochterlief

Voor haar hemdsjurk gebruikte ik een basis hemd-patroon uit een van de laatste Knippie's.  Dit was een iets ruimer model met afhangende schouders. Ideaal om die hippere 'cut' te krijgen.  Het patroon heb ik gewoon - licht uitgeschuind onderaan - verlengd.


Om het niet te 'zakkerig' te maken, hebben we de zijnaden onderaan opengewerkt in een soort splitje.  Hierdoor heeft ze iets meer bewegingsvrijheid aan haar benen en valt het allemaal wat vlotter.




Hippe jurk .... Check !!
Missie geslaagd 😉

En dan voor mijzelf ...

Waar ik vroeger bijna altijd rokjes en jurkjes droeg, komt tegenwoordig de jeansbroek meer en meer uit mijn kast.  Gewoon omdat het makkelijk is, minder nylonkousen-stress en ik draag er al snel gewoon een stevige makkelijke schoen onder.  Als de zon straks begint de schijnen, komen die rokjes vanzelf terug uit de kast, maar voorlopig blijft de jeans toch nog even mijn favoriet.  En een jeans met een vrouwelijk hemdje ... daar is niks mis mee 😉.




Voor het patroon ging ik te rade bij La Maison Victor en koos ik voor de Louisa Blouse.  Ik hou van een iets langere 3/4 mouw en heb daarom deze mouw van het patroon verlengd.  Ik heb hem afgewerkt/gezoomd met een elastiek/tunneltje waardoor ze als een soort pofmouw rond mijn onderarm vallen.  


Voila, zo geraakt onze kledingskast weer wat gevuld en zijn wij alvast klaar voor de eerste terrasjes !!


Hemdsjurk Dochterlief:
Op  basis van patroon: Bloes 121 - Knippie Bijlage 1- 2018

Hemd Mijzelf:
Patroon: Louisa Blouse - La Maison Victor 5-2017





Reacties