Selfish Sewing ... een zalige hemdsbloes voor mijzelf !!

Dit blogbericht komt er eigenlijk op vraag van jullie ... Ik heb deze hemdsbloes nu al 2x gemaakt en iedere keer krijg ik zo'n toffe reacties en de vraag: 'hoe heb je die gemaakt' ?  Vandaar, sneller dan verwacht, een extra blogbericht !!

De hemdsbloes met V-hals en pofmouwen

Het patroon komt uit de 'Naaitrends' van vorige zomer: editie 4.  Ik heb dit naaimagazine leren kennen via onze lesgeefster Miet.  Het is geen trendy, hip, insta-perfect magazine, maar de patronen die er in staan (en dat zijn er veel !) hebben altijd die extra vrouwelijke toets. Ik hou niet echt van die oversized mode waarbij iedereen in dezelfde maat past.  Als ik iets maak, wil ik iets passends, vrouwelijks, ...  En ja, misschien wat klassiek (maar daarom hoeft het niet oubollig te worden he :-)).  



En zo ben ik dus beginnen naaien met het Naaitrends-magazine.  Wel goed om te weten ...  dit boekje is van oorsprong Spaans.  Zij werken niet met alle maten bij alle patronen en slaan soms tussenmaten over.  Door hun Spaanse achtergrond vallen de patronen redelijk klein.  Meet dus goed na en hou in het achterhoofd dat deze patronen getekend zijn voor iets kleinere dames :-). (ook in de hoogte !! Let dus op het punt van je taille).




Het patroon van deze bloes is eigenlijk vrij 'simpel'.  Ze vertrekken van een redelijke losvallende bloes met raglanmouwen.  Voor de pofmouw wordt de mouw gewoon doorgeknipt.  Daartussen (tussen het bovenste mouwdeel en je manchet) rimpel je een grote rechthoek (de volledige breedte van je stof) en voila ... een speelse brede mouw, die dankzij de manchet toch niet in je soep terecht komt :-).



En dat is eigenlijk alles om van een simpele bloes een opvallende eyecatcher te maken.

Nu ik toch even de tijd genomen heb voor deze post, wil ik het ook nog kort over de halsafwerking hebben.  Deze techniek vind ik zelf niet zo simpel, maar ik ga mijn best doen om hem toch even, kort, uit te leggen ...


De hals is afgewerkt met een schuindraad-geknipte bies ... een zelfgemaakte 'biais' dus.  Voor de volledige hals is het ook niet meer dan de bies aan te zetten zoals je dat doet bij een gekocht biais-lint.  Maar dan komt die V en dat is niet evident.  Het komt er op neer dat je deze V in je biais op voorhand naait zodat, als je de bies aanzet, deze mooi in een gestikte V valt.  Je bereidt dus eerst je bies voor, naait dan de V-hals en daarna zet je pas de rest van de bies aan.

Hoe maak je nu een V in een 'recht' biais-lint.  Omdat uit te leggen neem je best eens een blaadje papier (en nee, je krijgt geen klassikale overhoring :-)), liefst rechthoekig en vouwt dit zoals je een biais zou vouwen:



Vouw al je lijnen goed diep, deze helpen je straks om het mysterie te ontrafelen !!  Nu vouw je het dichtgevouwen biais(lint = hier dus even je papiertje) in de gewenste V-vorm.  


Ik heb voor mijzelf al mijn stappen gemarkeerd met verschillende pen-kleuren en genummerd zodat ik naderhand zie waar ik naar toe werk :-).  Je vouwt alles goed diep zodat je het lijnen-spel straks goed gaat zien ...


Als je je lint terug openvouwt ziet er dat ongeveer zo uit (let nog even niet op de markeringen, voorlopig heb je enkel de markering '1' al op je blad staan).  Nu vouw je je lint dubbel in de andere richting (dus op vouwlijn '2').


En als je nu naar je gevouwde lijnen kijkt dan zie je een soort zigzag-figuur.  Als je deze gaat naaien in de richting van de pijltjes: ↘↗↘↗ en je vouwt alles naar de originele vorm krijg je een mooi gevormde V in je biais.  Let er wel even op dat je het groene gedeelte onder je stiksel even wegknipt of uitdunt.  Zo kan je alles mooier en platter terug vouwen.




Niet zo makkelijk, maar de moeite om eens te proberen.  Je naait eerst je V-gedeelte en als je dat mooi krijgt, kan je de rest van de hals afwerken.  Vergeet wel niet om eerst een rimpeldraadje te trekken (naaien - grote steek) bij je halslijn en de totale lengte van je bies wat kleiner te maken dan je omtrek van je hals zodat alles mooi  naar binnen valt.

Succes (en als je zot wordt van die V dan kies je toch gewoon een andere afwerking van je halslijn :-) :-)) !!


Gebruikte Materialen:

Techniek halsafwerking: Mij uitgelegd door Miet Dreezen

Reacties