De broek met een streepje voor .

Met de komst van de stofjes van meetMILK was ik onmiddelijk verliefd op de tencel pique met het krijtstreepje.  Of het een rok, een jurk of een broek zou worden, daar was ik nog niet over uit, maar de donkerblauwe versie was voor mij !!


In de burda kwam ik patroon nummer: 6573 tegen.  Een heel wijde broek met een rij knopen als accent  ... die dan ook in 1x mijn buikje wat kunnen 'breken'.  Na het opmeten bleek dat ik maat 42 moest tekenen ... en dat heb ik dan ook maar gedaan (waarom hebben we het soms toch zo moelijk met een onnozel cijfertje ๐Ÿ˜Ÿ).

In รฉรฉn van onze workshops leren we hoe je juist je patroon na-meet en eventueel aanpassingen kan doen.  Vanuit de kruishoogte heb ik de verschillende hoogtelijnen uitgezet en kon ik juister de maten van het patroon vergelijken met mijn eigen maten.


Inintieel heb ik nog niets aangepast aan het patroon omdat het echt om minimale verschillen ging.  Ik heb dus eerst de broek gemaakt in de 42, maar wel met 1.5 cm naadwaarde  en een grote steeklengte zodat ik naderhand nog wat kon spelen en aanpassen.

Deze broek moet echt heel mooi aansluiten op de heup en taille.  Na de eerste pas bleek dat mijn rits net niet vlotjes dicht ging.  Die rits zit trouwens achter op mijn billen !!  Dat moet toch nog even wennen in mijn hoofd - bij een rok vind ik dat niet raar, maar bij een broek ?!?

Ik heb de kruisnaad op 1 cm genaaid en niet op de initiรซle 1.5 cm naadwaarde waardoor ik 2 cm gewonnen heb op de totale omtrek.  Nu kan ik gewoon gaan zitten zonder dat mijn rits daar anders over denkt ๐Ÿ˜‚.

Bij mijn taille had ik het omgekeerde probleem.  Daar stond mijn broek te ver open.  Hier ben ik bij de 2 naden in het voorpand telkens รฉรฉn centimeter meer naar binnen gekomen waardoor ik daar dus 4 cm in totaal heb weggenomen.

Al deze wijzigingen heb ik overgezet op mijn patroon.  Als ik deze broek later nog een keer wil maken, zou ze dus onmiddellijk moeten passen (als ik van die wijn en chips kan afblijven natuurlijk :๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹ )



Het is misschien saaier om zoveel met je patronen bezig te zijn, terwijl je veel liever aan je machine zit, maar op lange termijn heb je hier echt je voordeel bij.  Als ik straks een short wil maken van dit patroon staat die op een middagje in elkaar ... zonder te moeten passen !!

Maar nu genoeg gezaagd ... op naar het resultaat:









En nu op naar het volgende project ... 

Wie oh wie kan raden wat dat gaat worden ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰


****

Patroon: Burda 6573



Reacties

Een reactie posten